mee
Lezen

De meest beklijvende inzichten van het boek purpose van Paul Stamsnijder

Op algemeen verzoek hier mijn meest beklijvende inzichten van het boek #purpose van #paulstamsnijder.

1.

De vraag naar de waarom van organisaties is dezelfde als die naar de zin van het leven: hiervoor moeten we onszelf ont-maskeren en een organisatie ‘ont-bubbelen’. De queeste naar de absolute kern/ziel van waar we voor willen staan nl. ons moreel kompas, hoe doen we goede dingen voor de juiste redenen? Het het gaat hier niet over hebben en doen maar over zijn!

2.

Purpose gaat over zin-geving waar marketing/communicatie vaak gaat over ver-zinnen. Purpose gaat over een gedeelde betekenis tussen alle stakeholders over diepere waarden en een hoger doel maw. een vertikale verbinding en verbintenis. Het is per definitie altruistisch, aspiratief en authentiek!

3.

Bouw van uw organisatie een ‘force for good’: return on investment, maakt plaats voor return on involvement. In plaats corporate social responsibility die vaak een pleister is op een houten been, gaan we voor creëren van shared value en maatschappelijke relevantie van ons hele economisch en ecologisch systeem. Nietzsche: ‘wie een echte waarom heeft om voor te leven, kan bijna elke hoe verdragen’. 1/2

4.

Zin-geving volgt uit zinnen, storytelling over het positief toekomstbeeld hoe we wereld en de maatschappij een beetje mooier maken: futuristische nostalgie! Verhalen verbinden en leiders moeten inspireren en de veranderingen zijn. Zin-geving start niet met waarom maar met wie: wie is de morele leider met hart en ziel en wie bewaakt het moreel kompas? Elke organisatie is slechts de afspiegeling van zijn leiders(chap) en elke leider is de zelfbewuste personificatie van de strategie.

5.

Het morele roer mag om naar wat Aristoteles reeds Eudaimonia noemde: betekenisvolle vooruitgang, inclusieve groei van bedrijf, mens en maatschappij, welzijn in balans met welvaart. Consciuous Capatalism zoals ook Sisodia het bestempelde: niet alleen doing good by doing well, maar een doorleefde filosofie en bewustzijn van de impact van hun business op de wereld, op menselijke relaties en voor de maatschappelijke stakeholders. Laat ons samen meer kethedraal-denken!

Samengevat:
#Purpose is een mooie verwoording en condensatie van waar #pauze al 5 jaar dagelijks in de praktijk mee bezig is voor KMO eigenaars/ondernemers.

14 - 04 - 2021 door amelotte